maandag 30 december 2013

Persoonlijke preventie als leefstijl: verminderen overgewicht

Eind 2012 schreef ik over het boek Persoonlijke Preventie verbindt en ontzorgt een column Persoonlijke preventie als leefstijl. Mij spreekt aan individuele behoeften als vertrekpunt en door sociale marketing technieken mensen verleiden om aan een preventie-activiteit mee te doen. "Mijn goede voornemen voor 2013 is het verminderen van mijn eigen risicofactor overgewicht door elke dag anders te gaan eten en nog meer te gaan bewegen. ... Het lezen over persoonlijke preventie vergroot mijn kennis en geeft mij als gemotiveerde burger een ´boost´ om zelf meer te doen (zelfmanagement). Het verleidt mij op eigen kracht naar goed gedrag! 
Ik ga me bij persoonlijke preventie op afstand laten begeleiden met online media: een community en app van Virtuagym."

Goede voornemen voor 2013 - succes behaald? 
Elke dag anders te gaan eten is in de praktijk een kleiner bord voor het diner gebruiken. En minder witte wijn & uit kleinere glazen drinken. Elke dag nog meer te gaan bewegen is in de praktijk meer buiten wandelen en fietsen. Met gemiddeld 1.5 uur per dag haal ik mijn wekelijkse uitdaging 3.000 calorieën verbranden. Deze uitdaging volbracht ik 39x. In het weekend gebruik ik voor bewegen vaak de gratis app van VirtuaGym. 
Zelfmanagement - inclusief elke dag activiteiten in minuten of uren op de online community in de kalender invoeren - is erg leuk om te doen, omdat het de voortgang in calorieën verbrand en uren gesport goed zichtbaar maakt.  
'Foutje' was dat mijn precieze overgewicht pas medio februari duidelijk wordt na aanschaf van een nieuwe weegschaal. Mijn inschatting is dat ik in 2013 5 kg ben afgevallen.  
Andere mooie resultaten: 
- column op preventweb en op dit blog zijn nu gezamenlijk 1000x gelezen;
- ik behoor 11 maanden tot de beste 5% gebruikers van de Virtuagym community.

Mijn goede voornemen voor 2014 
- meer bewegen: iedere week meedoen aan de uitdaging verbrand 3000 calorieën;
- gezonder eten: door kleinere borden en wijnglazen te blijven gebruiken;
- zelfmanagement: door activiteiten & kg's in te blijven voeren op de online community.
Mijn goede voornemen is door deze leefstijl te continueren in 2014 tenminste 3 kg af te vallen. Dus goed aan de slag te blijven gaan met persoonlijke preventie: verminderen overgewicht. Het gaf al 'n boost aan mijn vitaliteit in 2013! 


#Selfie 31.12.13



1 opmerking: